Event Details

We bespreken het boek Dwalen in het Antropoceen van René ten Bos. Het boek verscheen in 2017 en in hetzelfde jaar werd Ten Bos ook benoemd tot Denker des Vaderlands. Het boek is door het dagblad NRC genomineerd als een van de 25 beste boeken van 2017.

De omslag van het boek vertelt: Het antropoceen is het tijdperk waarin de mensheid als nooit tevoren zijn invloed op de aarde laat gelden. Die invloed heeft catastrofale gevolgen: het stijgen van de zeespiegel, klimaatopwarming, meer broeikasgassen en het uitsterven van soorten zijn slechts enkel voorbeelden. René ten Bos constateert in het antropoceen een fundamentele desoriëntatie: we dwalen door dit tijdperk zonder te weten waarheen we moeten gaan en wat we met de aarde aan het doen zijn.

In Dwalen door het antropoceen brengt Ten Bos wetenschappelijke en filosofische visies bij elkaar om de lezer in ieder geval enige oriëntatiepunten te bieden. Zijn boodschap is: wen maar aan het antropoceen. We moeten leven met nieuwe, ondoorzichtige ecologische realiteiten, die vragen om een herbezinning over wie of wat de “antropos” eigenlijk is. Het is van groot belang dat dit inzicht niet voorbehouden blijft aan de wetenschap, maar ook doordringt tot de politiek en de samenleving.

Naar aanleiding van zijn benoeming tot Denker des Vaderlands verscheen ook het boekje Later word ik filosoof. Het denken van René ten Bos door Peter Henk Steenhuis. We gaan dit boekje niet bespreken maar het is wellicht interessant voor degenen die snel een indruk willen krijgen van het denken van Ten Bos

Iedereen is altijd welkom, ook als je het boek niet (helemaal) hebt gelezen. Inlichtingen: Willem van Maren 033-2778813, maren008@planet.nl